Jumaat, 24 Julai 2009

MENGHADIRI SEMINAR FIQH ANNISA' DI INTIM, IPOH

24 julai 09. hampir pukul 5 pagi, baru terjaga dari tidur, hajat di hati nak bangkit awal tapi malam tadi aqil tidur dekat pukul satu. Kelam kabut juga nak sedia bekal untuk anak2. sempat goreng ubi kentang ala wedges dan buat kek coklat. Sebelum 6.30 dah nak kena ke foyer depan pejabat untuk ke seminar di ipoh. lebih kurang jam 6.20 kak iza call tanya dah ready ke..saya tengah nak masukkan kain telekung ke dalam bag., "dah ready kak iza, cuma nak siapkan beg je..5 minit lagi na turun". Sejurus kemudian, setelah meminta izin suami, saya keluar dari rumah, kak iza dah tunggu. Harap abah dapat uruskan anak2 sekolah dan anak untuk ke rumah pengasuh. InsyaAllah, abah dah biasa dengan keadaan ni...Alhamdulillah segala puji bagi Allah...




Sampai depan foyer, kak dah dah ada menunggu. Selang beberapa minit, driver maktab, abg halim tiba. kak zu pula sampai tak lama kemudian. Lebih kurang jam 6.35 pg kami bertolak ke ipoh, singgah dekat kenayat ambil kak fizah.


kehadiran kak bedah sentiasa menceriakan suasana. Kak bedah duduk seat depan, sebelah driver.Sesi perbualan santai di dalam van maktab memecah suasana pagi, kami di seat belakang(saya dan k iza) menyampuk sekali sekala dari belakang.


kemudian, bila cahaya pagi sudah agak terang, Kak iza baca al ma'thurat. selesai kak iza baca, saya meminjam al ma'thurat dari kak iza.


lebih kurang jam 8.09 pg kami tiba di INTIM. Ni pertama kali saya sampai kat sini. Hujan renyai-renyai menyambut ketibaan kami.

kami disediakan breakfast.

jam 9 lebih baru program mula. Ramai yang hadir. Dr Zulkifli al Bakri yang akan menyampaikan fiqh an nisa'. Biasanya tengok ust zul di tv je, kali ni tengok ust in person. Seronok rasa di hati dapat tengok orang alim.

Sepertimana bentuk penyampaian ust zul di kaca tv, begitu jugalah beliau, sama saje, dengan nada suara yang sederhana dan sangat mudah difahami, ilmunya tinggi.

Tajuk kali ini adalah berkait dengan solat-solat sunat. Selepas sesi ceramah, sesi soal jawab juga mendapat sambutan baik.

saya menyalin nota, biarpun ada buku rujukan untuk tajuk yg disampaikan, namun ada beberapa perkara yang disebut oleh ust tiada dalam buku.Antara catatan yg dicatat ;

Suatu hari Rasulullah berwasiat pada Abu dardaa, jangan tinggal 3 perkara :

1.Solat sunat dhuha

2. Solat sunat witir

3. Puasa 3 hari sebulan.

Program tamat lebih kurang jam 12.00 tengahari. Kami bersurai untuk makan tengahari yg disediakan. lauk-pauk sudah tersedia cuma nasi saja yg belum ada. Kak Bedah tolong cedukkan lauk dulu untuk kami semua. Nasi sungguh lambat tiba, lauk sudah habis kami makan.

Driver, abd halim dah tunggu, kami singgah tesco dan solat. Abg halim sabar menunggu. Singgah rumah Cik saudi yg kemalangan kecil. Kesian dia, baru nak pulih dari kemalangan dulu, sekali lagi dia kemalangan kecil, motosikal jatuh atas kakinya. Allah nak uji..

Alhamdulillah, Sampai di rumah lebih kurang jam 5.10 ptg.

kak ngah dan man berlari keluar bila tengok uminya sampai. Aqil, im dan abah sedang tidur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan