Ahad, 12 Julai 2009

Cuti untuk aqil


Hari ini Isnin 13 Julai 09, umi ambil cuti sebab aqil tak sihat. Malam tadi nafas aqil laju. Asma menyerang lagi. Umi tak sampai hati nak hantar aqil ke rumah "mok". Pagi ni nafas aqil agak laju lagi tapi ok dari semalam. Ubat homeopathy tu diteruskan macam biasa. Itulah ikhtiar kita sebagai manusia. Allah jua yang menyembuhkan. Umi dan abah memanjatkan doa , merayu pd Allah agar aqil cepat sihat.


"Ya Allah, sihatkan lah tubuh badan aqil. Sembuhkanlah seala penyakit yang ada dalam tubuh badannya. Sesungguhnya padaMu sahaja tempat kami meminta dan memohon pertolongan, Amin , Ya Allah. Tiada daya upaya kami melainkan dengan izin MU"


Hubungan kami dengan Allah semain akrab bila diuji begini. Inilah hikmah disebalik ujian. Terasa kemanisan bemunajat pada Allah. Hubungan dengan Allah semakin terasa di hati . Pengharapan dan pergantungan pada Allah mengisi ruang hati.


Dulu aqil pernah masuk wad 2 kali. Bulan puasa pd 2008 dan awal tahun ni, bulan Februari yg lalu di Hospital Gerik, jangkitan kuman di paru-paru. Itulah tanda2 kekuasaan Alah. Dia lebih berhak untuk menentukan di kalangan hambaNya untuk diuji dengan sedikit kesedihan dan kesusahan. Alhamdulillah, umi dan abah redha dengan ujian Allah. Beberapa hari masuk wad, aqil dapat keluar dan diteruskan dengan antibiotik. Sepanjang di hospital, aqil tak banyak sangat kerenah. Allah permudahkan banyak urusan. Tiap kali hendak solat, umi bawa aqil ke surau di tingkat 2. Kadang-kadang aqil menangis masa umi solat. Ada kala juga aqil ikut solat dengan tangan yang berbalut. Bergenang ai mata umi tatkala melihat aqil brsusah payah hendak sujud dengan angan yg berbalut, masa tu aqil baru 1 tahun 8 bulan. Aqi sememangnya agak berbeza sikit dengan abg man. Man susah juga nak ajak solat tapi aqil nampak umi dan abah nak solat terus cari kopiah dan ampar sejadah nak solat sama. Harapan umi dan abah, moga semua anak2 menjadi orang yg hebat di sisi Allah kelak, Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan