Selasa, 10 Ogos 2010

Ramadhan Yang Dinantikan

Alhamdulillah, pagi ini Allah merezekikan sedikit kesempatan masa untukku menonton tanyalah ustaz yang dikendalikan oleh ustaz zahazan. walaupun hanya untuk 30 minit, tetapi ianya amat bermakna kerana ianya sarat dengan ilmu yang bermanfaat. Ustaz menyentuh perkara berikut:

1. Ramadhan disebut sebagai institusi, sekolah, universiti atau madrasah kerana natijah dari ramadhan adalah taqwa pada Allah.

2. Seorang guru beliau ada menyatakan, kita mesti dapat merasai bila Allah berfirman, "wahai orang-orang yang beriman", kita mesti ada rasa Allah menujukan panggilan itu untuk kita. Analoginya,...jika tiba2 dibuat pengumuman, "kepada pemilik kereta yang bernombor WGA 4015, sila alihkan kenderaan anda kerana ia telah mengganggu lalulintas", kita pasti akan rasa, eh..itu kereta saya tu...jadi begitulah kita patut merasakan bila Allah menujukan ayat "wahai orang-orang beriman".

3. Seseorang manusia itu dibina berasaskan 5 komponen,..seperti atau ibarat sebuah pokok. % komponen itu terdiri dari akar, batang, daun, bunga dan buah. Buah itulah yang dikatakan taqwa. Seseorang yang beriman tidak semestinya dia bertaqwa tetapi orang bertaqwa adalah seorang yang beriman.

begitulah antara sedikit catatan yang sempat diambil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan