Isnin, 23 Ogos 2010

Kita pun ke situ jua akhirnya.

Satu demi satu berita kepergian orang yang dikenali samada yang mempunyai hubungan rapat atau tidak seringkali membuatkan jiwa ini terasa sempit. Seakan terasa tak lama lagi giliranku pula akan tiba. Tak dapat dibayangkan bagaimana hendak berhadapan dengan sakaratul maut, bagaimana mahu menjawab soalan malaikat di alam barzakh nanti...mampukan iman yang rapuh ini menjawab semua soalan yang disoal nanti...apakah alam barzakh nanti akan menjadi taman syurga buat diriku atau ..?..tak mampu untuk dinyatakan...

Sebelum ramadhan menjelma tempohari, seorang bekas anak didik sekolah ku telah dijemput pulang kepada penciptaNya dalam usia baru mencecah 19 tahun. Semoga Allah merahmatinya. Terbaru, seorang yang agak rapat dengan keluarga kami juga turut menerima jemputan ke alam barzakh. 'Wan' telah pergi meninggalkan alam dunia ini untuk singgah sementara di alam barzakh. Ku doakan moga roh 'wan' berada dalam rahmat Allah. Wan mengalami ketumbuhan di buah pinggang dan dinasihatkan oleh doktor untuk menjalani pembedahan. Selepas 'operation', wan tidak sedarkan diri lebih 2 minggu hingga akhirnya beliau pergi buat selama-lamanya, begitu suratan takdir untuknya.

Bagaimana pula dengan nasib ku dan ahli keluargaku yang lain?...Sesungguhnya kematian adalah suatu yang sangat dekat dengan kita. Ia adalah pemutus kepada segala kenikmatan hidup di dunia ini. Kita adalah milik Allah, maka Allah mempunyai hak yang mutlak untuk memanggil kita semula bila tiba masa yang telah ditentukan untuk kita. Moga Allah mencurahkan rahmat dan kasih sayangNya yang berpanjangan buat kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan