Sabtu, 14 November 2009

Kisah Harithah dan Abu Hanifah

Kisah Harithah :



Suatu hari Rasulullah s.a.w bertanya kepada seorang sahabat yang bernama Harithah berkaitan dengan iman yang ada padanya...



Jawab Harithah, "pada pagi ini imanku berada dikemuncaknya"...Rasulullah bertanya, "kenapa Engkau berkata demikian"...Jawab Harithah,.."Pada pagi ini bila aku bangkit, aku mendongak ke langit dan aku dapat melihat arasy Allah...Kemudian aku juga melihat ahli syurga yang sedang bersenang-senang di dalamnya...Kemudian aku melihat ahli neraka yang sedang memekik-mekik, meraung-raung..meminta tolong.."



Kisah Abu Hanifah :

Bila ditanya kepada beliau berkenaan hari yang paling gembira buatnya..kata Abu Hanifah, "Hari yang paling gembira bagiku adalah bila mana aku bangkit di pagi hari, tiada apa-apa untuk aku makan, tiada apa yang ada untuk aku belanjakan.Hari itu meruapakan hari yang paling gembira buatku kerana pada waktu itu pergantunganku yang hanya pada Allah menjadi lebih teguh dan kuat"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan