Khamis, 12 November 2009

Catatan duka dan harapan

Panggilan telefon dari seorang rakan karib lama lewat petang ini benar-benar menggusarkan lubuk hati ini. Minda pun mula memproses sesuatu dalam keadaan bercelaru dan berat sebagaimana sebuah komputer memiliki RAM 512 Mb dengan Windows Vista Home Basic....Bagaimana perlu dibantu temanku ini....


Inilah luahan hati seorang isteri ...
"Kalau ada masa lapang , suami banyak habiskan masa untuk tidur aje..kerja rumah yang banyak susah dia nak tolong. Pendidikan anak-anak tidak dihiraukan, semuanya harapkan saya je..Saya rasa sangat penat....setiap hari balik kerja dah dekat kul 6.00...yang saya rasa sangat sedih, nak ajar anak baca iqra' pun tak boleh nak harap....kami sama-sama kerja cari nafkah hidup patutnya pasal pendidikan anak-anak dan kerja rumah kena saling tolong menolong...saya sangat risau masa depan anak-anak......Saya sendiri sebenarnya kurang masa bersama anak-anak, keluar pagi, balik dah dekat malam...anak-anak nampak semakin susah untuk ditegur dan dididik..."


Entahlah....apa yang patut saya katakan.....fikiran menjadi buntu...


Rata-rata hari ini kebanyakan isteri sama-sama mencari nafkah hidup untuk keluarga. Mencari nafkah keluarga di era ini biasanya tidak hanya terpikul di bahu suami. Isteri sama-sama keluar rumah untuk bekerja. Kebanyakan para suami memang menggalakkan isteri bekerja untuk menikmati hidup yang lebih selesa. Di pihak isteri pula, mungkin mereka lebih cenderung untuk bekerja agar ekonomi keluarga lebih kukuh dan menjamin masa depan yang tak pasti.....

Amat menyedihkan bila isteri yang bekerja tidak mendapat kerjasama suami dalam urusan di rumah dan pendidikan anak-anak. Anak-anak adalah permata berharga, harta kita dunia dan akhirat...jika tidak diambil perhatian yang serius mendidik mereka...kesusahan akan berbalik pada kita juga satu hari nanti bila mereka sudah meningkat dewasa, "meluntur buluh biarlah dari rebungnya". Saya sendiri merasa susah hati bila menyentuh soal mendidik anak.....hanya doa dan bantuan Allah diharapkan sentiasa.


Pada teman di kejauhan itu, saya hanya mampu minta dia bersabar dan mengirimkan sms berupa nasihat dan dorongan. Moga Allah membantu dan memberinya jalan keluar dari segala permasalahan yang dihadapi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan